Purjehduksen nettistarttikurssi #1: Tuuli, vene ja purje

Purjehdusakatemia Pärskeen Nettistarttikurssi on moniosainen kesään asti jatkuva teoriasarja, jossa käydään havainnollisesti läpi Starttikurssin keskeisiä opetusaiheita ja purjehduksessa yleisesti tärkeitä taitoja. Ensimmäisessä osassa perehdytään tuulen suuntaan ja siihen, miten purjehtija ottaa sen huomioon veneen suunnassa ja purjeen asennossa.

Purjevene on kulkuneuvo, joka saa liikevoimansa tuulesta. Tuuli siis määrittää aina sen, mitä nopeutta ja mihin suuntaan veneellä ylipäätään voi liikkua. Purjevenettä ohjataan aina vain peräsimellä. Taiturikipparit pyrkivät myös joskus tehostamaan ohjausta kallistuksella tai purjeilla, mutta tällöinkin peräsin on eniten veneen kulkusuuntaan vaikuttava tekijä.

Jotta peräsin toimisi oikein ja vene kääntyisi purjehtijan haluamaan suuntaan, pitää veneen pitää ensin liikkua. Tämä edellyttää vain kahta asiaa: 1. Veneen keulan tulee olla pois piistä (vastatuulesta) ja 2. Purje ei saa lepattaa (tuuli ei puhalla purjeen ohi sen molemmilta puolilta). Tällöin vene kulkee eteenpäin keulan suuntaan.

Purjevene ei liiku suoraan vastatuuleen. Kuvan eri veneet osoittavat, miten lähelle veneen runkoa purje tulee skuutata eri suuntiin purjehdittaessa.

Purjevene ei liiku suoraan vastatuuleen. Kuvan eri veneet osoittavat, miten lähelle veneen runkoa purje tulee skuutata eri suuntiin purjehdittaessa.

Kun vene liikkuu, ohjataan se haluttuun suuntaan peräsintä kääntämällä – aivan kuin polkupyörä ohjaustangosta kääntämällä. Vasta tämän jälkeen tulee olennaiseksi purjeen säätö. Annetaanko purjeen avatua löysäämällä skuuttia (köysi) vai kiristetäänkö skuuttia niin, että purje tulee aivan veneen keskilinjan myötäiseksi? Oikean säädön määrää veneen kulkusuunta.

Kuvassa on veneitä kulkemassa eri suuntiin. Näissä veneissä skuutti on sitä kireämmällä, mitä lähemmäs tuulta veneiden kulkusuunta on tai toisin sanoen mitä ylemmäs tuuleen veneet ajavat. Myötätuuleen eli lenssiä ajavalla veneellä purje on auki kohtisuorassa veneeseen nähden, kun taas sivutuuleen vasemmalle ajavalla veneellä purjeen voi sanoa olevan puoliksi veneen reunan sisäpuolella ja puoliksi sen ulkopuolella. Kuvassa vasemmalle ja oikealle ajavissa veneissä erona on vain se, että tuuli tulee veneisiin eri puolilta, ja se työntää purjeenkin toiselle laidalle.

Mutta miksi oikealle sivutuuleen ajavan veneen purje lepattaa? Tässä veneessä keula osoittaa pois piistä, mutta purje ei vedä ja siksi se ei liiku. Purje ei vedä, koska purjehtija ei ole skuutannut riittävästi tuulen suuntaan nähden eli hän ei ole kiristänyt skuuttia niin, että purje tulisi tarpeeksi lähelle venettä. Tuuli ei siis pääse pullistamaan purjetta vain toiselta puolelta, vaan puhaltaa sen ohi molemmilta puolilta.

Purjeveneen käyttövoiman eli tuulen ja purjeen käytön oppii purjevenettä ohjaamaan päästyään nopeasti vaistonvaraiseksi niin, että suunnan muuttaminen ja purjeen säätäminen sen mukaan luonnistuvat saumattomasti samaan aikaan kuin polkupyörällä ajaessa polkeminen ja ohjaaminen. Tämän taidon ja monta muuta voit tulla oppimaan Pärskeen Starttikursseille oikeaan purjeveneeseen. Ilmoittautuminen kesän 2016 kursseille on jo auki. Katso lisää täältä: www.parske.fi/tuote/starttikurssi/

 

Nettistarttikurssi1

Pärskeen Melges 24 -kevytkölivene sivutuulessa eli slöörillä. Tuuli tulee kuvassa vasemmalta.

Vastaa